В молодшій
школі рекомендується вивчення так званого “пропедевтичного” курсу
інформатики. При вивченні пропедевтики курсу учні отримують елементи знань
та вмінь роботи з комп’ютерними програмами, оволодівають навичками
конструювання, керування різними об’єктами (даний вид роботи йде у ігровій
формі).
Практичні вміння
та навички необхідно закріплювати та поглиблювати під час роботи на уроках
математики, мови, малювання, музики. Якщо немає такої можливості, вчителю слід
знайомити дітей з цими програмами на уроках інформатики.
Під час
проведення уроків в комп’ютерному класі, особливо в молодшій школі, слід ретельно
дотримуватися санітарно-гігієнічних норм, проводити на уроці фізкультхвилинки.
Діти у цьому віці можуть на уроці працювати з комп’ютерними програмами 10-15
хвилин.
Діти від 7 до 10
років швидко оволодівають вміннями та навичками роботи з комп’ютером, у них
розвивається образне мислення, під час навчання створюється комфортний
емоційний фон, розвивається їх самостійність в пізнавальній роботі,
підсилюється процес індивідуалізації навчання. Навчання у цьому віці повинно
йти в ігровій формі. Хоча використання ігор під час навчання не викликає
значного підвищення ефективності оволодіння інформаційною культурою, але
створює позитивний емоційний фон, який необхідно зберегти и перенести для подальшого
навчання.
У першому класі
виправдовує наступна форма роботи:
Спочатку завдання
виконує вчитель, потім завдання виконується разом усіма учнями (колективна
фаза) під наглядом вчителя, і лише потім завдання виконується учнями
самостійно. У другому, третьому класах колективна фаза виконання завдання існує
лише тоді, коли програма або завдання складні в інформативному або в
навчальному плані. Але поступово цю фазу слід виключати з роботи. Діти вже
мають певні навички роботи з комп’ютером, мають деяку базу знань, тому навіть
„середній” учень може виконати самостійно завдання після первинного ознайомлення
з ним. В 4-5 класах можна поступово переходити до індивідуальної роботи учнів з
комп’ютерними програмами. У зв’язку з розвитком психіки дитини, в цей період
вона починає відчувати себе особистістю, дитині у цьому віці не байдуже думка
про неї інших людей. Індивідуальна робота з комп’ютерними програмами знімає цей
дискомфорт. Діалог ведуть двоє: учень та комп’ютер, тому помилку, якщо її
допустив учень, ніхто, крім комп’ютера не побачить, і помилку легко виправити.
Учень також має можливість працювати у власному темпі, який пов’язаний з рівнем
наявних знань.
ü
Знайомство
з комп’ютером починається з знайомства з правилами поведінки у комп’ютерному
класі, з організацією робочого місця, гігієни труда.
ü
Знайомство на початковому рівні з
принципами роботи комп’ютера, роллю обчислювальної техніки в повсякденному
житті та виробництві.
ü
Діти переходять до знайомства з
правилами роботи з клавіатурою (використовуються різні клавіатурні тренажери),
мишею (використовуються найпростіші програми, роботу яких можна керувати
мишею).
ü
Знайомство
з графічним редактором (закріплення роботи з мишею, робота з інструментами).
ü
Знайомство
з простим дитячим музичним редактором.
ü
Робота з програмними комплексами,
які підтримують вивчення матеріалу з інших шкільних предметів.
ü
Паралельно йде знайомство з
поняттям об’єкту (ім’я об’єкту, його властивості, функції). Але це знайомство
йде на інтуїтивному рівні без складних теоретичних викладок.
ü
Розв’язування логічних задач (без
використання комп’ютерних програм).
Сьогодні існує комплекс „Сходинки до
інформатики 2-4 класи” –
підручникі, робочі зошити, диск (1-7 класи).
Ці програми
розраховані на активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, розроблені
з врахуванням психологічних особливостей дітей. Кожна дитина має перед собою
конкретну мету, може працювати зі швидкістю, яка відповідає рівню його
особистого розвитку. Під час роботи з програмами діти не тільки отримують
початкові знання з інформатики, але й розвивають пам’ять, фантазію, логічне
мислення тощо.
Головне призначення предметних середовищ -
збуджувати дитину активно брати участь в процесі
конструювання так званих об'єктів, за допомогою яких можна думати. Це цілком особливі
об'єкти, в яких зведені в єдине ціле ознаки культурного середовища, вбудована
можливість персональної ідентифікації в процесі навчання. Причому методичне
забезпечення не пригнічує, а швидше стимулює самостійність учня. При правильному
застосуванні воно стає частиною середовища, забезпечуючи можливість досягнення
мети без допомоги викладача. Найпростішими аналогами цих середовищ можуть
виступати імітаційно-моделюючі програми і програмно-методичні комплекси з
об’єктно-орієнтованим підходом.
Свої теоретичні положення С.Пейперт втілив у середовищі навчання
ЛОГО, що є прикладом нових технологій відкритого типу, використання якого змінює методику навчання математики, фізики і інших предметів. Особливістю середовища ЛОГО є установка на те, що дитина повинна сама “програмувати і навчати” комп'ютер в процесі природного “діалогу з машиною”, а в міру оволодіння засобом переходити до безпосереднього використання наукових ідей, математичних і лінгвістичних понять, залучатися до мистецтва інтелектуального моделювання.
ЛОГО, що є прикладом нових технологій відкритого типу, використання якого змінює методику навчання математики, фізики і інших предметів. Особливістю середовища ЛОГО є установка на те, що дитина повинна сама “програмувати і навчати” комп'ютер в процесі природного “діалогу з машиною”, а в міру оволодіння засобом переходити до безпосереднього використання наукових ідей, математичних і лінгвістичних понять, залучатися до мистецтва інтелектуального моделювання.
Завдяки роботі в середовищі ЛОГО діти набувають впевненості в своїх
силах і можуть висловлювати свої знання предмету у формі, яка відмінна від
традиційно прийнятої при вивченні природничих наук.
Експериментальна перевірка ідей С.Пейперта показала, що їх реалізація не
завжди приводить до автоматичного розвитку мислення. Основна увага в таких
навчаючих системах звертається не на цілеспрямований пошук ефективних способів
розв’язування задач, а на навчання шляхом спроб та помилок, що знижує
дидактичні можливості моделей даного типу.
Тому багато дослідників відійшли від теорії учіння без навчання, і
примушені були регламентувати навчальний процес. Мається на увазі не повернення
до традиційної схеми навчання, а пошук шляхів більш повного використання
комп’ютера як особливого засобу учбової діяльності.
Комментариев нет:
Отправить комментарий