четверг, 31 мая 2012 г.

14. Види програмного забезпечення та його використання в початковій школі


14. Види програмного забезпечення та його використання в початковій школі.
Сучасний комп'ютер доступний практично кожному. Ця доступність забезпечена тим, що комп'ютер оснащений багатим програмним забезпеченням (ПЗ). ПЗ — це сукупність програм, що зберігаються на пристроях довгострокової пам'яті комп'ютера і призначених для масового використання. І якщо користувачеві потрібно виконати якусь роботу на комп'ютері, то він повинен вибрати підходящу для цих цілей програму з ПЗ і ініціалізувати  її виконання.
Надалі вчителеві необхідно буде звертати увагу на те, щоб учні чітко розуміли, за допомогою яких програмних засобів які інформаційні задачі можна вирішувати. При цьому вони повинні навчитися відокремлювати задачі системного характеру від задач прикладного характеру. Наприклад, розуміти, що копіювання або видалення файлів здійснюється за допомогою операційної системи, а редагування текстового документа — за допомогою текстового редактора, тобто прикладної програми.
Зауваження. Програмне забезпечення — це не тільки власне програми, але і дані, з якими працюють ці програми. Дані і програми зберігаються на дисках в окремих файлах. Часто обсяг даних у багато разів перевищує розміри програм.

Можна використовувати аналогію з людиною: «твердий компонент» — це анатомія і фізіологія людини, «м'який компонент» — це інтелект, знання людини, що бувають декларативними і процедурними. Знання комп'ютера — це дані (декларативна інформація) і програми (процедурна інформація) у його пам'яті.
Робота в середовищі сучасних обктно-орієнтованих операційних систем (Windows) може відбуватися за схемою, що відмінна від приведеної вище. Користувач може вибрати дані, з якими він збирається працювати, а операційна система автоматично ініціює виконання потрібної програми обробки даних. Але й у цій ситуації грамотний користувач повинен розуміти, яка програма буде виконуватися на комп'ютері.
По-друге, для комп'ютерів, що працюють у складі комп'ютерних мереж, представлення про програмне (інформаційне) забезпечення виходить за границі дискового простору ПК. Для таких ПК виявляються доступними інформаційні ресурси комп'ютерів-серверів. З підключенням комп'ютера до мережі Інтернет ці ресурси стають практично необмеженими.

2. Класифікація ПЗ, відповідно до якої всі програми поділяються на системні, (сервісні), прикладні і системи програмування. Треба сказати, що це не єдиний варіант класифікації ПЗ, що зустрічається в літературі. Подібні класифікації носять, у деякому змісті, суб'єктивний характер. Однак даний розподіл є одним з найбільш розповсюджених, і в нього добре уписуються всі ті програмні продукти, з якими будуть знайомитися учні в процесі вивчення інформатики. Між програмами, що відносяться до цих трьох (4) груп, є досить чітке розходження за їх  призначенням.
Системні програми.
- Операційна система.
 (MS-DOS, Window’s)
- Драйвери додаткових пристроїв
- Програми-оболонки
Сервісні програми (утиліти)
-                     програми-пакувальники (архіватори)
-                     антивірусні програми
-                     комунікаційні програми
-                     програми для діагностики комп'ютерів
-                     програми для оптимізації дисків
-                     програми динамічного стиску дисків
Прикладні програми
-                     редактори текстів
-                     видавничі системи для підготовки документів типографської якості
-                     табличні процесори для обробки таблиць, математичних розрахунків
-                     системи керування базами даних – обробка масивів інформації
-                     графічні редактори
-                     системи діловий і наукової графіки можливість представлення на екрані різних даних і їх залежностей, діаграм
-                     системи автоматизованого проектування здійснюють креслення і конструювання різних механізмів за допомогою комп'ютера
Системи програмування
надають користувачеві могутні і зручні засоби для розробки програм.
3. Простіше всього учням зрозуміти призначення прикладних програм. Це ті програми, що безпосередньо задовольняють інформаційні потреби користувача: пограти в комп'ютерну гру, надрукувати розповідь, намалювати малюнок на екрані і роздрукувати його на папері, знайти в комп'ютерному словнику переклад англійського слова; виконати обчислення за допомогою калькулятора, зображеного на екрані; вивчити за допомогою комп'ютера правила вуличного руху і багато чого іншого. Задача вчителя — розповісти учням, а ще краще — продемонструвати різноманітні прикладні можливості сучасних комп'ютерів. Те, що прийнято називати сучасними інформаційними технологіями, насамперед, складається з безлічі прикладних програм. На першому ж уроці по даній темі приведіть приклади деяких прикладних програм, що маються на шкільних комп'ютерах. Наприклад, якщо у вашому класі використовуються IBM PC з операційною системою Windows, представте програми з групи «Стандартні»: «Калькулятор», «Блокнот», «Paint», пояснивши їхнє призначення.
Первісне представлення про системи програмування повинне бути дане в самому загальному виді. Учні повинні одержати представлення про те, що програми для комп'ютера складають програмісти; програмісти пишуть програми на мовах програмування; існує безліч різних мов програмування (Паскаль, Бейсик, Фортран і ін.); системи програмування дозволяють програмістові вводити програми в комп'ютер, редагувати, налагоджувати, тестувати, виконувати програми.
Корисно повідомити учням, з якою мовою програмування їм доведеться познайомитися в школі.
Призначення сервісного ПЗ – зробити роботу з комп'ютером більш зручної і комфортної, розширити можливості ОС.
4. Більш складною задачею є пояснення призначення системного ПЗ. Потрібно дати зрозуміти учням, що системне ПЗ призначено, насамперед, для обслуговування самого комп'ютера, для керування роботою його пристроїв. Головною частиною системного ПЗ є Операційна система (ОС).
ОС — це набір програм, призначених для виконання деяких конкретних функцій керування апаратними і програмними засобами інформаційними системами. У рамках базового курсу неможливо і не потрібно детально пояснювати її склад і функції. Але загальне призначення, роль ОС у роботі комп'ютера учні повинні представляти.
Почніть з того, що повідомите назву ОС, що використовується в шкільних комп'ютерах. Наприклад: «Наші комп'ютери працюють під керуванням операційної системи MS DOS (або СР/М, або Windows-98)». Фразу потрібно побудувати саме так для того, щоб підкреслити, що ОС керує роботою комп'ютера. Повідомите, що при включенні комп'ютера відбувається завантаження операційної системи в оперативну пам'ять ЕОМ. Точніше кажучи, в ОЗУ завантажується з магнітного диска ядро ОС, тобто та частина системи, що повинна постійно знаходитися в оперативній пам'яті, поки працює комп'ютер. Диск, на якому зберігається ОС і з якого відбувається її завантаження, називається системним диском.
Учителеві не слід намагатися дати повне формальне визначення ОС - воно дуже складне для розуміння. Навчання інформатики повинне бути циклічним, тому на першому етапі варто познайомити учнів з поняттям ОС, а на наступних етапах - більш детально проаналізувати визначення.
Поняття ОС складне й абстрактне, тому при його формуванні варто спиратися на асоціації і конкретні добре знайомі учням приклади керування деякою системою. Евристичну бесіду можна побудувати в такий спосіб:
"Розглянемо деякий готель, у якому працюють люди і використовується різноманітна техніка. Керування таким готелем здійснює адміністратор, що виконує 3 основні групи функцій: 1 – керування роботою готелем; 2 — зв'язана з роботою з відвідувачами готелю, що вже користуються або будуть користуватися послугами готелю (поселення, переселення, оформлення, виселення й ін.); 3 - зв'язана з обслуговуючими роботами: виклик фахівців для ремонту готелю, міліції для наведення порядку, швидкої медичної допомоги і т.д.
Якщо адміністратор готелю відсутній, то жодне з названих дій виконуватися не може. Крім того, у кожному готелі адміністратор знаходиться у визначеному місці і його легко можна знайти і звернутися по допомогу.
Роль адміністратора при організації роботи комп'ютера грає програма або набір програм, що називаються операційною системою.
Будь-які операційні системи, незалежно від типу, виконують три основні функції:
1) керування пристроями комп'ютера;
2) взаємодія з користувачем;
3) робота з файлами.


1 комментарий:

  1. Всюди ділять ПЗ на Системне, Прикладне та Інструментальне. Питання:
    1. До якого виду ПЗ відносити ігри?
    2. Більшість ОС містять в собі Інструменти програмування. З одного боку відносяться до системного ПЗ, а тут відносять до Інструментального... Для чого це розділяти?

    ОтветитьУдалить