5. Мета, завдання і зміст методики
вивчення комп. техніки в поч. класах.
Створення та розвиток
методичної системи інформатики відіграє ключову роль у становленні шкільного
курсу інформатики. Тому актуальним є аналіз компонентів методичної системи. Сьогодні
можна виділити другий етап у розвитку методичної системи навчання інформатики і
порівняти зміну її основних компонентів (табл. 1).
Місце і зміст шкільного
предмета “Інформатика” значною мірою залежить від рівня інформатизації
навчального процесу, розробки інформаційно комунікаційних технологій навчання (ІКТН) та їх використання при
вивченні різних навчальних предметів, змістового наповнення інших навчальних
предметів у різних освітніх галузях.
Мета навчання шкільного
курсу інформатики – формування основ інформаційної культури школярів, тобто
формування сукупності знань, умінь, навичок, які забезпечують учням можливість
застосовувати комп’ютерну техніку в навчальній, а згодом у професійній
діяльності.
Основною метою предмета “Інформатика”
є:
1) сформувати знання, уміння
і навички, необхідні для раціонального використання засобів сучасних
інформаційно-комунікаційних технологій при розв’язуванні задач, пов’язаних з
опрацюванням інформації, її пошуком, систематизацією, зберіганням, поданням,
передаванням;
2) ознайомити учнів із роллю
нових інформаційно-комунікаційних технологій у сучасному виробництві, науці,
повсякденній практиці, з перспективами розвитку комп’ютерної техніки;
3) започаткувати основи
інформаційної культури учнів.
Зміст курсу інформатики включає сукупність двох
взаємопов’язаних компонентів: теоретичного і практичного. Теоретична частина курсу спрямована на формування в учнів основ
інформаційної культури, навичок аналізу і формалізації предметних задач,
ознайомлення з такими поняттями як інформатизація, повідомлення, властивості
інформації, інформаційні процеси, алгоритм, виконавець алгоритму, структура
алгоритму, величина, типи величин. Практичний аспект пов’язаний з виробленням
навичок роботи з готовим програмним забезпеченням, написанням програм однією з
конкретних мов програмування, використання глобальної мережі Інтернет для
обміну інформацією та повідомленнями, її пошуку. Необхідність вироблення
практичних навичок і умінь роботи на комп’ютері передбачає значне підвищення
питомої ваги практичних занять (порівняно з іншими предметами) у загальній
структурі курсу, надаючи курсу
інформатики специфічні риси, які відрізняють його від інших предметів.
Завдання курсу
методики навчання інформатики.
Методична
система навчання інформатики повинна розглядатись як цілісна система цілей,
змісту, методів, засобів і організаційних форм навчання.
Відповідно
до загальних цілей курс методики навчання інформатики повинен забезпечувати
розв’язування таких основних завдань:
1. Визначити та обґрунтувати конкретні цілі навчання інформатики та зміст
відповідного загальноосвітнього предмета середньої школи.
2. Розробити найбільш раціональні методи й
організаційні форми навчання, спрямовані на досягнення поставленої мети.
3. Розглянути необхідні засоби навчання та розробити
рекомендації щодо їх застосування в навчальному процесі.
Тобто
методика навчання інформатики, як і будь-яка інша предметна шкільна методика,
повинна забезпечувати розв’язування традиційної тріади питань:
1) Навіщо вивчати
інформатику? (Мета навчання інформатики.)
2) Що саме слід вивчати?
(Зміст навчання.)
3) Як треба навчати
інформатики? (Засоби, методи, організаційні форми навчання.)
До основних завдань теоретичного курсу
“Методика навчання інформатики” належать такі:
·
показати основні
компоненти теорії сучасного навчання інформатики у середніх навчальних закладах
і на цій основі навчити студентів використовувати теоретичні знання для
вирішення практичних завдань;
·
ознайомити студентів із
сучасними тенденціями в навчанні інформатики;
·
розкрити суть складових
частин і засобів сучасної методики як науки; спрямувати студентів на творчій
пошук під час практичної діяльності у школі;
·
сформувати в студентів
під час виконання практичних і лабораторних занять професійно-методичні вміння,
необхідні для плідної роботи в галузі навчання інформатики;
·
залучити майбутніх
учителів до опрацювання спеціальної науково-методичної літератури, що має стати джерелом
постійної роботи над собою з метою підвищення рівня професійної кваліфікації.
Зміст
курсу “Методика навчання інформатики” становлять питання її загальних
теоретичних основ (загальна методика навчання інформатики) і питання
вивчення окремих розділів, тем (часткова або спеціальна методика навчання
інформатики).
До
основних вимог до знань майбутніх вчителів інформатики у галузі методики
навчання інформатики можна віднести:
·
розуміння місця і
значення методики навчання в професійній підготовці вчителя інформатики;
·
знання основних
компонентів методичної системи навчання інформатики в школі та їх
взаємозв’язків у навчальному процесі;
·
знання основних
компонентів концепції навчання інформатики, а також програм і підручників,
розроблених на їх основі; розуміння суті й призначення освітніх стандартів
навчання; знання змісту стандартів з інформатики;
·
володіння методикою
навчання окремих тем і питань шкільного курсу інформатики;
·
уміння використовувати
програмну підтримку курсу і оцінювати її методичну доцільність;
·
знання принципів
диференціації навчання інформатики, володіння методикою навчання одного-двох
профільних курсів інформатики, що відповідають спеціалізації освіти на старшому
ступені в конкретній школі;
·
уміння планувати
навчальний процес з інформатики, вибирати організаційні форми і методи,
адекватні змістові матеріалу, що вивчається;
·
знання функцій, видів
контролю і оцінки результатів навчання, уміння розробляти і використовувати
засоби перевірки, об’єктивно оцінювати знання і вміння учнів, коригувати
методику навчання за результатами різних видів контролю знань;
·
знання сучасних
тенденцій у навчанні інформатики.
Комментариев нет:
Отправить комментарий